Øyafestivalen 2022

Love

Her er noen små betraktninger om utvalgte konserter fra festivaldagene 10.-13. august. Vi forbeholder oss retten til raushet, samt at artistenes opptredener vurderes opp mot dem selv, og ikke hva de burde ha vært fordi noen liker andre artister og sjangere bedre. Surmagete anmeldelser kan leses andre steder.

Aurora (Amfiet), lørdag 13/8-2022

Det nydelige menneskefjeset Aurora må være en av de fineste raritetene i verden. Et hulderaktig svevefjes fullt av kjærlighet og musikk. Og rødrosa volleyball fikk publikum også spille helt til slutt, som trivelige ulver i flokk.

Kvelertak (Sirkus), lørdag 13/8-2022

Den hardtslående gjengen fra Stavanger fornektet seg ikke og tok strupetak fra første riff. Det holdt de knallhardt tiden ut, og Sirkus-teltet trakk et fornøyd siste åndedrag for i år. (Fritt etter Volum11-assosierte medlemmer Tove Bøygard og Espen Liane)

First Aid Kit (Amfiet), lørdag 13/8-2022

Svenske First Aid Kit kommer tilbake til Øya etter mange år, og de er fortsatt festivalpublikummets kjæledegger. Og det er ikke så rart når søstrene Söderberg elegant formidler sine fortryllende popharmonier.

Sons Of Kemet (Vindfruen), lørdag 13/8-2022

Sons Of Kemet flesker til med ellevill jazzy afrikansk og karibisk fusion. Alt man trenger er to trommesett, en saxofon, en tuba og null vokal. Synes du tung bass er sexy, sjekk ut tuba!

AJ Tracey (Amfiet), lørdag 13/8-2022

Amfiet mottok Brixton-fødte Ché Wolton Grant alias AJ Tracey med åpne armer der han formidlet britisk hip hop i stor stil med god miks av dancehall og trap. Også bassen, da dere. Den heftige bassen!

CMAT (Vindfruen), lørdag 13/8-2022

Irske Ciara Mary-Alice Thompson med det artistiske akronymet CMAT debuterte med albumet “If My Wife New I’d Be Dead” i februar i år. På Vindfruen og sjarmerte hun publikummet med humor og gode folkpop-låter. Øya-debuten kan oppsummeres som finfin med “No More Virgos” mot slutten.

Metteson (Sirkus), lørdag 13/8-2022

Med sin skuespillerbakgrunn og teft for gode melodier skaper Sverre Breivik et dramatisk teater i et fullstappet Sirkus-telt. Elegant og glitrende synth-basert artpop gir nok et bevis på at norske artister er å regne med i flere sjangere.

Hannah Storm (Vindfruen), lørdag 13/8-2022

Røa-jenta strålte om kapp med sola idet hun innså at drømmen fra ti år tilbake var blitt virkelighet. Sammen med venninnen Signe og et utsøkt band, lot hun publikum få oppleve en fantastisk vokal som er svevende kammerpop verdig. Hadde hun vært britisk ville hun antakelig vært signert på 4AD allerede. Musikk-Norge bør være stolte.

Sondre Lerche (Amfiet), lørdag 13/8-2022

Høyere makter har gitt Sondre Lerche en gudegave av et talent. Nå også som flørtende kjærlighetsavatar. Med Lars Vaular som gjest og et dansende spøkelse i rød badebukse på trommer, blir det absolutt ingen dårlig stemning i Oslo.

Florence + The Machine (Amfiet), fredag 12/8-2022

Florence Welch hadde stålkontroll fra første stund. Som et innvielsesrituale til hennes “Dance Fever“-verden fulgte publikum lydig alle ordre om behov for tilstedeværelse. Av med mobilen, noen øvelser i bevegelse og kollektiv kjærlighet, og på med mobilen igjen. Florence med svart kjole for anledningen danset seg atter en gang over scenegulvet. På dette tidspunktet var det to Vindfruer på Øyafestivalen. (Fritt etter Volum11-assosiert medlem, Marius Nielsen)

Suede (Sirkus), fredag 12/8-2022

Frontfigur Brett Anderson forfører hele Sirkus-teltet, og alle følger enhver instruks med stor glede når Suede leder tusenvis av lykkelige nordmenn inn i sommernatten med «The Beautiful Ones»-allsang. For en uimotståelig hitparade, og for en ufattelig fin fest!

Bright Eyes (Vindfruen), fredag 12/8-2022

Conor Oberst gjør jobben når Bright Eyes kliner til på Vindfruen. Det gjør for øvrig den energisk veivende garasjepunk-kameraten på speed blant de oppmøtte også. Men mest av lykke. Ingen skadet, og alle er glade når den alternative rocken slår inn for fullt.

Dagny (Amfiet), fredag 12/8-2022

Tromsøs datter, Dagny, har Amfiet i sin hule hånd. Positiv energi herfra til evigheten, og tilbake igjen. Astrid S. er på besøk, og en Dagny i storform byr en strøm av kjærlighet med litt pyro innimellom.

Amason (Amfiet), fredag 12/8-2022

Våre svenske venner utgjør «supergruppen» Amason, og de gjør det som svenskene kan aller best; de spiller melodiøs og glitrende poprock. Og det låter aldeles strålende i solskinnet i Tøyenparken.

Molchat Doma (Sirkus), fredag 12/8-2022

Det hviterussiske post-punkbandet Molchat Doma «tar oss førti år tilbake» i tid med retro-mørk new wave-synth, og en vokal Dave Gahan ville anerkjent. Vi skjønner ikke en lyd av hva de synger om, men spasiba, likevel.

The Switch (Amfiet), fredag 12/8-2022

Stemningen er chill og folka er trivelige når kosepoprocken til norske The Switch maler brillefine melodier i øregangene. Øya våkner gradvis til liv en tidlig ettermiddag i sensommervarmen.

Undergrunn (Vindfruen), fredag 12/8-2022

Undergrunn fyller Vindfruen allerede klokka to. Lille Tøyen-kidsa får det til å koke når de nyter publikums energi og vice versa. De ikke bare på toppen av Oslo. Akkurat der og da, er de selve toppen av Oslo!

Nick Cave (Amfiet), torsdag 11/8-2022

“Mørkets fyrste” hadde hjertet utenpå skjorta, og sjarmerte hele Tøyenparken med nye og gamle låter. Altså, Nick Cave er Gud og The Bad Seeds er resten av panteonet som alltid har magiske formler på lager. Ferdig snakka!

Girl In Red (Sirkus), torsdag 11/8-2022

Marie Ulven roper ut at hun “er fra føkkings Vestfold”, og har balletak på mer enn de ca. 5000 Sirkus har plass til. Utenfor står det et par tusen ekstra når «Oh, Hannah» ljomer som avslutningslåt. Girl In Red herjer både på scenen og med publikum. Og de elsker det!

Michael Kiwanuka (Amfiet), torsdag 11/8-2022

Den finfine London-artisten Michael Kiwanuka reddes av solid vokal, bra band og strålende soul/rock-låter. Og det holder i massevis når man framstår som hyggelig introvert på scenen.

Fontaines DC (Vindfruen), torsdag 11/8-2022

Vokalist Grian Chatten traver selvsikkert rundt i svarte boots i sommervarmen og gir publikum en grei leksjon i alt fra punklurvete uttrykk til poetisk rock med dypereliggende mening. Dublin-bandet leverer det de kom for uten å fri til publikum med rosende floskler. Det funker helt fint.

Parquet Courts (Hagen), torsdag 11/8-2022

“Parquet Courts ga beng i solskinnet på Øya og spilte som om scenen sto innerst i et mørkt kjellerlokale i New York.” (Volum11-assosiert medlem, Vidar Lund)

Porridge Radio (Sirkus), torsdag 11/8-2022

Herlig grøtete lydbilde med rimelig heftig lyd når Brighton-bandet Porridge Radio inntar manesjen på Øya med sin alternativ skranglerock.

Gorillaz (Amfiet), onsdag 10/8-2022

Damon Albarn lekte seg gjennom Øya-kvelden da Gorillaz koste seg i sensommervarmen. Og, jepp, «Clint Eastwood» dukket opp, som seg hør og bør, mot slutten av brillefin konsert hvor publikum var med på alt fra “Aum/Om” til kollektiv knebøy og lankevifting.

Perfume Genius (Hagen), onsdag 10/8-2022

Perfume Genius er et aldri så lite artistisk geni, men det tok tid før det ble ordentlig orden på lyden. “On The Floor” var en sikker vinner der folk chillet i sommerhagen.

H.E.R. (Amfiet), onsdag 10/8-2022

H.E.R. avslører at hun er en brilliant artist med mange talenter. Hun trakterer trommer og gitar som ville gjort Prince stolt. Topp vokal kombinert med nydelig kommunikasjon gir Øya-publikummet det de kom for.

Aldous Harding (Sirkus), onsdag 10/8-2022

Sirkus med stram flamenco-flette og pantomime når 4AD-jenta fra New Zealand, Aldous Harding, gjør en kunstnerisk oppvisning og tryller fram sine særegne toner av avantgarde visepop.